Powered by Blogger.

satu kebanggaan orang sarawak di london 2012 Pandelela Rinong Pamg mendapat pingat gangsa.

Posted by labuan | 2:12 PM

satu kebanggaan orang sarawak di london 2012 Pandelela Rinong Pamg mendapat pingat gangsa.

Nickname Lulu g-dolphine. (Athlete, 03 Jul 2012)
Hobbies Sleeping, listening to music, surfing the internet. (Athlete, 03 Jul 2012)
Occupation Student
Education Sports Science - Bukit Jalil Sports School, Kuala Lumpur, MAS
Language(s) spoken English, Malay, Mandarin
Coach  Yang Zhuliang (CHN) from 2009 (thelondon2012.blogspot.com, 11 Dec 2011; bjssaquatic.blogspot.com, 31Aug 2011)
Other sports She is the younger sister of fellow diver Pardika Indoma. (e.nst.com.my, 31 Aug 2011)






TIADA apa yang dapat digambarkan oleh kem Malaysia selain kegembiraan dan kebanggaan apabila ratu terjun negara, Pandelela Rinong menambah satu lagi pingat – pingat gangsa Sukan Olimpik 2012 dengan menduduki tempat ketiga final acara 10m platform individu wanita, sebentar tadi.

Jaguh terjun negara itu sebelum ini pernah diiktiraf sebagai atlet wanita terbaik ekoran kecemerlangannya meraih pingat perak di Kejohanan Terjun Siri Dunia Moscow pada tahun lalu, serta pingat perak dan gangsa di temasya Universiad Shengzhen, seterusnya melayakkan diri ke Olimpik.

Gadis Bidayuh berusia 19 tahun itu bangkit daripada terjunan hambar pada cubaan pertama dan menamatkan saingan lima terjunan dengan 359.20 mata, di belakang Chen Ruolin dari China yang unggul mempertahankan gelarannya dengan 422.30 mata dan perak milik penerjun Australia, Brittany Broben (366.50).

Ia merupakan pingat kedua buat kontinjen negara selepas perak yang disumbangkan Datuk Lee Chong Wei, Ahad lalu, sekaligus memperbaiki persembahan Malaysia pada Beijing 2008.

Untuk rekod, Pandalela juga mencatatkan sejarah apabila menjadi wanita pertama Malaysia memenangi pingat Olimpik dalam sejarah sukan negara.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...