Powered by Blogger.

KRISIS KUMPULAN MNLF MENCEROBOH LAHAD DATU

Posted by labuan | 4:38 AM

KRISIS KUMPULAN MNLF MENCEROBOH LAHAD DATU


PDRM telah selesai berunding dengan ketua kumpulan bersenjata warga Filipina yang telah menceroboh masuk ke kawasan pesisir pantai Lahad Datu Selasa lalu. Sumber polis berkata sekitar jam 5 petang Khamis, satu rundingan telah diadakan diantara Timbalan Ketua Cawangan Khas Sabah, ACP Zulkifli Abd Aziz dengan ketua kumpulan bersenjata itu yang dikenali sebagai Datu Agbimudin Datu Kiram yang didakwa sebagai Raja Muda Sultan Sulu.


Dalam pertemuan itu, Agbimudim bersetuju untuk berundur dari Lahad Datu sekiranya mendapat persetujuan dari Sultan Sulu, Datu Esmail Datu Kiram yang dikhabarkan akan ke Sandakan esok. Esmail juga akan dibawa ke Lahad Datu untuk bertemu dengan kumpulan tersebut.

Dianggarkan seramai 200 orang termasuk lima wanita dalam kumpulan penceroboh itu.
Anggota kumpulan tersebut dipercayai terdiri dari suku kaum Sibutu, Simunul, Suluk dan Ayakan yang berasal dari Kepulauan Sibutu, Simunul, Pahlawan, Jolo dan Sulu.



Penceroboh-penceroboh itu telah menyusup berlindung di Kampung Tanduo, Lahad Datu dan kedatangan mereka dikatakan menyebabkan ramai penduduk kampung itu keluar melarikan diri menuju ke Tanjung Labian di Lahad Datu untuk berlindung.

Kesemua penceroboh lengkap berpakaian seragam tentera dan bersenjatakan senjata api seperti M14, M16 dan .45mm dan juga beberapa senjata tajam. 





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...